انعطاف پذیری شناختی
اما در اتیسم در سطوحی بسیار ابتدایی تر نسبت به این عملکرد شناختی سطح بالا ضعف داریم. آن هم جابجایی توجه، جابجایی بین منابع حسی ورودی اطلاعات است. اگر در مدالیته ی بینایی شیفت انجام میشود و دو منبع ورودی اطلاعات هر دو بینایی باشند، شیفت راحت تر است. اما اگر بین دو منبع بینایی و شنوایی بخواهیم جابجایی داشته باشیم، این کار بسیار سخت است.
نکته ی جالبی که در توانبخشی کودکان اتیسم وجود دارد اگر ورودی شنوایی منبع توجه باشد، دستورات بین عمل بر یک شیئ در محیط خارج (مثل نشان دادن کارتها) و دستورات حرکتی (مثل دست زدن، پریدن و...)، شیفت بسیار دشوارتر است. کودک تا چند زمان بعد از تغییر دستور هنوز در نوع اول دنبال کد و ترجمه ی دستور شنیداری به رفتار میگردد.
تمرین فوق تمرینی ساده و اولیه برای #شیفت_توجه است.
باتشکر از خانم فائزه دهقان، کاردرمانگر و دانشجوی دکتری علوم اعصاب
نظرات شما عزیزان: